The Infona portal uses cookies, i.e. strings of text saved by a browser on the user's device. The portal can access those files and use them to remember the user's data, such as their chosen settings (screen view, interface language, etc.), or their login data. By using the Infona portal the user accepts automatic saving and using this information for portal operation purposes. More information on the subject can be found in the Privacy Policy and Terms of Service. By closing this window the user confirms that they have read the information on cookie usage, and they accept the privacy policy and the way cookies are used by the portal. You can change the cookie settings in your browser.
Celem artykułu jest pokazanie prób pisarskich eseju szkolnego jako jednego ze sposobów na efektywne i często atrakcyjne kształcenie umiejętności językowych uczniów. Esej wymaga bowiem stosowania szerokiego wachlarza świadomych zabiegów językowych i przeciwstawia się z założenia parataktycznemu myśleniu, które jest źródłem kształcenia się kodu ograniczonego - służy rozwijaniu kodu rozwiniętego. W badanych...
Autorki ukazują w opracowaniu fragment szerszych badań nad stanem wiedzy językowej uczniów oraz jej przełożenia na sprawności. Głównym celem przedstawionej części badań stało się określenie poziomu kompetencji tekstotwórczej uczniów szkoły podstawowej (z klas III oraz VI) oraz uczniów gimnazjum (z klasy III), a ich przedmiotem – teksty napisane przez badane dzieci (listy oraz rozprawki). Do określenia...
Artykuł porusza problem języka nauczycieli związanego przede wszystkim z procesem oceniania. Na podstawie raportu z ewaluacji zewnętrznej ukazana została rozbieżność pomiędzy poczuciem nauczycieli dotyczącym jakości ich oceny (informacji zwrotnej) a faktycznym odbiorem tego procesu przez uczniów. W artykule przedstawiono sposób kształtowania informacji zwrotnej w oparciu o idee oceniania kształtującego...
Artykuł podejmuje problem rozwijania i doskonalenia kompetencji leksykalnej na lekcjach języka polskiego przed reformą szkolną z 1998 roku i po niej. Przedmiotem analizy stały się: program nauczania obowiązujący przed 1999 r. oraz podstawy programowe z 1999, 2002 i 2008 roku, a także wybrane prace z zakresu metodyki kształcenia językowego. Słowu przypisuje się dużą wagę w edukacji polonistycznej jako...
Dzieci młodsze, między innymi pod wpływem nauki szkolnej, dążą do przekształcania pojęć potocznych (pseudopojęć) w naukowe, czyli zgodne ze stanem współczesnej wiedzy naukowej. Jednym ze sposobów kategoryzowania pojęć jest formułowanie oryginalnych związków wyrazowych lub tworzenie nowych słów. Przedmiotem referatu są przykłady neologizmów (zebrane z wypowiedzi mówionych), tworzonych przez dzieci...
Autorka dokonuje przeglądu literatury, dotyczącej języka młodzieżowego. Wybiera te informacje, które dotyczą dystynktywnych cech tej odmiany języka. Zastanawia się także nad różnymi funkcjami młodzieżowego slangu, które czynią go atrakcyjnym i użytecznym także dla współczesnych młodych ludzi. Wykorzystując przykłady żywego języka, zaczerpnięte z Internetu, pokazuje prawdziwość dokonanych wcześniej...
Autorki podejmują kwestie dotyczące definiowania, warunków dostrzegania paradoksu, a także stopnia zrozumienia konstrukcji opartych na paradoksie przez uczniów oraz funkcji, jakie może spełnić mówienie oparte na sprzecznościach. Paradoks we współczesnej liryce jest środkiem mocno ekspansywnym, jego wszechobecna popularność odbija się w twórczości najważniejszych poetów: Miłosza, Herberta, Szymborskiej,...
W tekście podjęto rozważania na temat fenomenu ludzkiej mowy oraz relacji słowo – obraz, w odniesieniu do kultury współczesnej (opartej na tradycji logocentryzmu, lecz coraz silniej zdominowanej przez obraz i „narrację ekranowego algorytmu”), a także w kontekście wyzwań współczesnej edukacji szkolnej. Za główne zadanie szkoły uznać należy stwarzanie uczniom optymalnych warunków rozwoju języka jako...
W prezentowanym szkicu tytułowa kategoria obraz mowy wiązana jest z jednej strony ze sposobem wykorzystaniem w poezji mowy cudzej, poprzez którą twórca komunikuje się z czytelnikiem (przytoczonej in extenso lub poddanej transformacji – co zależy od autorskiej inwencji i celu wypowiedzi literackiej), z drugiej natomiast obraz mowy postrzegany jest jako efekt przyjętej przez autora strategii artystycznej...
Tom Wierszy ostatnich ma szczególne znaczenie w dorobku twórczym Czesława Miłosza, stanowi bowiem splot zasadniczych wątków i tematów, które artysta podejmował w ciągu swojego długiego życia. W oświetlaniu meandrów myśli noblisty pomocna stała się kategoria doświadczenia w filozoficznym ujęciu Waltera Benjamina. W artykule »Wiersze ostatnie« Czesława Miłosza liryczną pieśnią o ludzkich sposobach doświadczania...
W artykule poruszony został problem honoru jako wartości regulującej zachowania społeczno-kulturowe i podlegającej przemianom historycznym na przestrzeni dziejów. Co za tym idzie – analizie poddano zmienny zespół okoliczności, w których posługiwanie się pojęciem honoru wywołuje różnorodne konsekwencje społeczne i psychologiczne. Punktem wyjścia uczynione zostały trzy „sytuacje pojedynkowe” w Lalce,...
Obsesja narzekania na uczniów gimnazjów jest tak powszechna, że udziela się niemal wszystkim i praktycznie trudno sobie wyobrazić, aby ktoś nagle zaczął wyłącznie komplementować tę młodzież. A jednak są i tacy, którzy pozytywnie ją oceniają. To z ich ust można usłyszeć, iż utarty schemat myślenia o niej bądź to zupełnie, bądź to częściowo rozmija się z prawdą. Przyczyn rozbieżnych stanowisk należy...
Pierwsza część artykułu zawiera przemyślenia na temat powstania i dalszego rozwoju w świecie „metody projektu”. Autorka zwraca uwagę na te jej cechy, które zgodnie z głównymi założeniami zreformowanej podstawy programowej polskiej szkoły, rozwijają w uczniach pożądane we współczesnym społeczeństwie aktywne i twórcze postawy. Zadanie stworzenia takiej sytuacji edukacyjnej stoi przed nauczycielami wszystkich...
Artykuł prezentuje wybrane możliwości zastosowania mediacji w nauczaniu języka polskiego w szkole średniej. Obrazuje też obecny sposób myślenia młodzieży na temat treści literackich poruszających problem samobójstwa. Ponadto przedstawia propozycję modyfikacji tematów do matury pisemnej z języka polskiego pod kątem mediacji z bohaterem literackim i wśród bohaterów literackich. Tylko krytyczna, ale...
Popularność badań nad pamięcią pokoleń, sposobami jej utrwalenie, przechowywania i przekazywania zajmują się obecnie badacze wielu dyscyplin. Kultura pamięci rozumiana jest jako społeczne zobowiązanie do zapamiętywania przeszłości w postaci świadectw, form upamiętnienia, rytuałów, obrazów i symboli. Współcześnie, w polskiej szkole, widoczny jest odwrót od przeszłości, historii i pamięci. Nacisk położony...
Autor pracy poddał obserwacji tablice historyczne zamieszczone w siedmiu podręcznikach do kształcenia literacko-kulturowego w liceum i technikum. Okazało się, że obok wydarzeń historycznych starożytnego Bliskiego Wschodu, Grecji i Rzymu, zawierają one w dużej liczbie wydarzenia o charakterze mitycznym, pochodzące np. ze Starego Testamentu, będące przedmiotem wiary chrześcijańskiej. Autor stwierdza,...
Niniejszy tekst odnosi się do znakomitego Wrońca Jacka Dukaja. Ten współczesny pisarz w 2009 roku ogłosił drukiem książkę, która zaciekawia tematyką, doborem leksykalnych środków stylistycznych oraz perspektywą bogatego repertuaru nawiązań do różnorodnych źródeł literackich. W komunikacie przyjrzałam się nie tylko treści Wrońca, ale także organizacji jego materiału językowego. Na styl artystyczny...
Autor tekstu krytycznie ujmuje proponowane w podręcznikach do szkoły podstawowej do kształcenia kulturowo – literackiego sposoby metodycznego (niemetodycznego?) opracowania poezji współczesnej. Analizie poddaje przede wszystkim płaszczyznę pytań i poleceń organizujących lekturę wybranych wierszy i wskazuje najbardziej widoczne prawidłowości w zakresie projektowanych działań dydaktycznych. Wśród powszechnych...
Tematem rozważań jest refleksja nad obecnością wartości w świecie i edukacji młodzieży gimnazjalnej. Autorka prześledziła na wybranym materiale edukacyjnym i empirycznym, jak wygląda to w praktyce szkolnej, wśród nastolatków (13-16 lat), będących w okresie buntu i negacji wielu powszechnie uznawanych wartości. Sprawdziła, jak w świecie dominacji wartości hedonistycznych wygląda miejsce wartości moralnych...
Artykuł przedstawia wyniki analiz ośmiu programów komputerowych do nauki języka polskiego w gimnazjum i liceum. Pod uwagę wzięto m.in. ilość słowa (tekstu) w badanych multimediach, jego funkcje oraz relacje z innymi formami przekazu (obraz statyczny, obraz ruchomy, dźwięk), jak również to, czy i w jakim stopniu wykorzystano możliwości „słowa elektronicznego” (takie jego cechy, których nie posiada...
Set the date range to filter the displayed results. You can set a starting date, ending date or both. You can enter the dates manually or choose them from the calendar.